PRAO-tiden är över, i SAUBER måste Eriksson visa att han är mogen F1!

Första året som Formel 1-åkare blev inte riktigt som Marcus Eriksson tänkt sig, visst han hade väl på känn att han inte skulle stå på prispallen varje tävling eller förmodlingen inte alls men att han skulle summera säsongen med en bästa placering som 17de man var inget han hade hoppats på. Dessutom hamnade han längst ner i fältet vid 5 tillfällen och fick bryta vid ett tillfälle. Att säsongen avslutades abrupt med att Erikssons stall, Caterham, plötsligt valde att lägga ner sin satsning pga ekonomiska problem gjorde inte saken bättre. Det innebar nämligen att Marcus inte fick köra de sista tre racen med den häftiga avslutningen i Abu Dhabi som krydda på moset. På grund av den tuffa säsongen för Eriksson i Caterham var det många som trodde att han skulle få börja om i karriären och ta ett steg tillbaka för att vara med konkurrenskraftig när han väl tog sig till bilvärldens finaste tävling på nytt men med rådgivaren Eje Elghs hjälp och med Kenny Bräcks kontakter i denna cirkus så fick Marcus en ny chans. En chans som han nu måste ta för att befästa sin plats i motorvärldens finrum. Marcus Eriksson tävlar säsongen 2015 för det nygamla F1-stallet SAUBER som har en historia som lovar gott för den lovande svensken.. Vill du se Marcus Ericsson till en billig peng kan du boka dina Formel 1 resor med BE Resor till alla lopp.

Sebastian Vettel vann fyra raka F1-titlar mellan 2010-2013, han har ett förflutet i SAUBER under tiden stallet samarbetade med BMW, Foto: Ibnlive

Sebastian Vettel vann fyra raka F1-titlar mellan 2010-2013, han har ett förflutet i SAUBER under tiden stallet samarbetade med BMW, Foto: Ibnlive

SAUBER har nämligen utvecklat många lovande förare till att bli förare i den absoluta världstoppen eller vad sägs om namn som Kimi Räikonen, Felipe Massa, Robert Kubica. Till och med F1-stjärnan Sebastian Vettel som vann fyra raka mästartitlar mellan 2010-2013 har en bakgrund i SAUBER-stallet, då under perioden när SAUBER samarbetade med BMW men ändå. Det känns som att förutsättningarna är goda för Marcus att ta nästa kliv i sin F1-karriär och det lär behövas om han ska få vara kvar i den här cirkusen även 2016. För Aftonbladet fick Marcus Erikssons rådgivare Eje Elgh lov att uttala sig om varför det blev just SAUBER. Som ni kan läsa nedan verkar det mestadels ha handlat om att få fortsätta tävla på den yppersta nivån och det var inte att välja och vraka som gällde..

– Ärligt talat så var det den enda styrningen som kändes säker att få. Vi vågar inte vänta på flera kanske. Snappar man inte möjligheterna är det lätt att stå i kylan och nu ville vi ta tag i situationen.

Marcus Eriksson sitter på sin nya lekkamrat, en kamrat som ska ta honom till en ny nivå! Foto: Motorsport.com

Marcus Eriksson sitter på sin nya lekkamrat, en kamrat som ska ta honom till en ny nivå! Foto: Motorsport.com

Likt Caterham är dock situationen för SAUBER kritisk gällande ekonomin där det är toppstallen som roffar åt sig storkovan och skillnaderna mellan F1-toppen och botten blir allt större. Det finns de som tror att även SAUBER kommer försättas i konkurs under säsongen eller att bilen håller en standard som gör att Marcus chanser försämras betydligt mot konkurrenterna. Elgh menar här i samma intervju med Aftonbladet att många team som huserar längre ner i F1-tabellen har problem med ekonomin vilket har att göra med det nya reglementet och på frågan om det finns risk att Marcus hamnar i samma situation som ifjor svarar Elgh följande..

– Jag hoppas inte det. Men alla de teamen som har ­varit tillgängliga har problem med ekonomin. Alla är i samma situation, frågan är väl vem som har störst ­problem. Det nya reglementet har kostat enorma pengar och jag hoppas och tror att man inser att resurserna måste fördelas på ett ­annat sätt framöver.

Marcus ihop med rådgivaren Eje Elgh från tiden i Caterham-stallet, nu väntar nya utmaningar i SAUBER, Foto: Aftonbladet

Marcus ihop med rådgivaren Eje Elgh från tiden i Caterham-stallet, nu väntar nya utmaningar i SAUBER, Foto: Aftonbladet

För Marcus del handlar det nu om att ta ett nytt kliv, PRAO-tiden är över nu och det är dags att på allvar jobba sig in i F1-cirkusen. Förra året kan ses som ett lärdomsår men i år finns det inte utrymme för misstag, om bara bilen och ekonomin håller så bör Marcus vara konkurrenskraftigare än förra året och kanske roffa åt sig några F1 poäng som få de stora stallen intresserade av hans tjänster. Bara tänk tanken att ha Eriksson i något av de allra största stallen. I  en Mercedes, Red Bull-Renault, Williams-Mercedes eller Ferrari. Oj vad häftigt det hade varit att få uppleva. Det är dock en lång väg dit men den 15 mars börjar resan mot toppen, då inleds F1-säsongen 2015 som vanligt med Melbourne Grand Prix Circuit i Australien. Vill ni vara med där det händer och lyssna på de enorma hästkrafterna som passerar förbi så kan vi på Beresor meddela att vi har paketen dit. Med oss upplever ni dramatiken på plats, inne på klassiska F1-ställen som Monte Carlo, Monza, Barcelona eller varför inte tyska Nurburgring. Alla resor är prisvärda och erbjuder motorunderhållning i världsklass. Boka din formel 1 resa idag med oss på BE Resor, du lär inte bli besviken!

 

Bilden är från Monza, Italiens huvudstad när det gäller motorsport, Foto: F1fanatic

Bilden är från Monza, Italiens huvudstad när det gäller motorsport, Foto: F1fanatic


Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *