Gillar du fart men nöjer dig inte med det tempo som Europeisk toppfotboll erbjuder, då ska du bege dig på Formel 1-resa istället. Sämre tajming kunde man också haft nu när vi även har en svensk involverad i denna jättecirkus som lockar mängder med tittare varje vecka. Titta är en sak, att uppleva en annan. Upplevelsen går att beställa via oss här på BE Resor, en fartfylld upplevelse du som motorintresserad inte bara får missa. Bokar du din Formel 1-resa med oss på BE Resor får du garanterat en fin vistelse på den ort du väljer att se spektaklet i. När dessutom Marcus Ericsson deltar i Caterhamstallet för Renault kan man känna sig lite stolt som svensk även på den största motor-scenen. Caterham har under senare tid haft problem ekonomiskt vilket gjort att man inte kunnat delta i vissa Formel 1-lopp under årets säsong, det kommer dock ett 2015. Året då Marcus Ericsson ska ta sig in på allvar i bilsportens största tävling, Formel 1!
Marcus Ericsson tog i år, 2014, steget upp i Formel 1 efter att under några år visat upp sina kvalitéer på nivån under världseliten, den så kallade GP2 serien. Steget upp till Formel 1 gjorde att Ericsson blev den tredje svensken i historien att delta i detta bilvärldens mekka. Ronnie Peterson var den första och för hans del handlade det inte bara om att delta, Ronnie var en gud i racerspåret. Han nådde hela 10 F1-segrar karriären. En karriär som mycket tragiskt avbröts när han kraschade i samband med en tävling i Milano, Italien. Efter Ronnie har det varit glest med svenska deltagare i detta finrum. Senaste svensk i Formel 1 var Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som gjorde sitt sista race 1991 men som inte var i närheten av den succé Ronnie Peterson hade. Det ska dock sägas att de som ens når till nivån att få delta i Formel 1-cirkusen är gudabenådade förare och ”Lill-Lövis” är fortsatt en respekterad förare på internationell nivå efter det han åstadkommit på högsta nivån.
Marcus Ericsson är bara 24 år, trots det har han haft en lång karriär som innehållit vinster i såväl brittiska Formula BMW-mästerskapet 2007 och japanska Formel 3-serien 2009. Framgångarna på den nivån tog honom sedan vidare till GP2-serien, serien närmast Formel 1. Här fortsatte Ericsson att övertyga under sina 4 säsonger i serien, så mycket att Formel 1-stallet Caterham såg en blivande förare i svensken. 2014 skrev Ericsson på för stallet och representerar nu som första svensk på 23 år ett stall i F1-cirkusen. Mäktigt!
Mercedes heter stallet som i år varit mest framgångsrikt med Lewis Hamilton som totalledare följt av stallkollegan Nikki Rosberg. Ferrari som länge var dominanter inom Formel 1 har under senare år fått se sig slagna av stall som Mercedes, Red Bull och Mclaren och frågan är om vi får se en Ferrariförare som slutsegrare framöver. Nu har man trots allt förare som Alonso och Kimi Räikkonen i stallet vilket ger stallet goda möjligheter åtminstone på pappret. Motorsporten avgörs dock inte bara genom förarens kvalitéer utan bilen kan vara väl så viktigt om än inte viktigare. Lite som hästsporten så känns det ibland som att det är bilen som vinner, inte föraren. Den bilintresserade skulle nog dock säga annat precis som hästhopparen. Självklart är det en kombination av två faktorer men i slutändan är det ändå den bakom ratten eller den som styr hästen som tar de avgörande besluten. En bra bil gör ingen formel 1 mästare men en bra förare kan göra avtryck med även en lite sämre bil. Marcus Ericsson kunde dock haft bättre förutsättningar, hans stall Caterham är nämligen rankat som det allra sämsta i årets F1-serie och trots hans goda kvalitéer bakom ratten är det svårt att nå stora framgångar pga andra faktorer.
Visst blir du sugen på att beställa din Formel-1 resa till Milano nu?
Ställningen totalt:
1. L.Hamilton GBR/Mercedes 291
2. N.Rosberg GER/Mercedes 274
3. D.Ricciardo AUS/Red Bull 199
4. V.Bottas FIN/Williams 145
5. S.Vettel GER/Red Bull 143
6. F.Alonso ESP/Ferrari 141
7. J.Button GBR/McLaren 94
8. N.Hulkenberg GER/Force In 76
9. F.Massa BRA/Williams 71
10. K.Magnussen DEN/McLaren 49
11. S.Perez MEX/Force In 47
12. K.Räikkönen FIN/Ferrari 47
13. J.Vergne FRA/Toro Ros 21
14. R.Grosjean FRA/Lotus 8
15. D.Kvyat RUS/Toro Ros 8
16. J.Bianchi FRA/Marussia 2
17. A.Sutil GER/Sauber 0
18. M.Ericsson SWE/Caterham 0